Kod | UPH-WH-PED-NL |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek studiów | Pedagogika |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Pierwszego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Czas trwania | 3 lata |
Adres komisji rekrutacyjnej | Centralny Punkt Obsługi Kandydata, ul. Żytnia 39 (wejście główne od ul. Popiełuszki 9), pok. 0.69 |
Godziny otwarcia sekretariatu | informacje na stronie głównej programu IRK |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Opis kierunku
Absolwent studiów I stopnia dysponuje wiedzą pedagogiczną, historyczno-filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną niezbędną do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia i pracy wychowawczej oraz kształtowania własnego rozwoju zawodowego. Posiada umiejętności komunikacji społecznej, posługiwania się warsztatem diagnostycznym, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego. Jest świadomy własnej roli zawodowej, rozumie pogłębioną rzeczywistość edukacyjną. Jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Absolwent uzyskuje podstawowe kwalifikacje zawodowe w zależności od wybranej specjalności, z możliwością orientacji na konkretną specjalność.
Absolwent specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną zna zasady prowadzenia działań opiekuńczych i wychowawczych oraz funkcjonowania państwowego i społecznego systemu opieki wobec dzieci i młodzieży. Posiada umiejętności z zakresu samodzielnej identyfikacji problemów i zadań w obszarze wychowania i opieki oraz sposobów ich rozwiązywania lub realizacji. Absolwent specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną realizuje program w oparciu o Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Absolwent uzyskuje przygotowanie do pracy z dziećmi i młodzieżą, opieki i wychowania oraz inicjowania i uczestnictwa w działaniach związanych z dostrzeganiem zaburzeń, próbą diagnozy i opieki pedagogicznej, a także współorganizowania działań edukacyjno-terapeutycznych. Perspektywy zawodowe: wychowawca w klubach dziecięcych i młodzieżowych, młodzieżowych domach kultury, schroniskach młodzieżowych, wychowawca w placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego (np. w domach dziecka), opiekun, wychowawca w placówkach zajmujących się pieczą zastępczą, opiekun małego dziecka, osoby starszej. Absolwent może kontynuować studia na kierunku pedagogika II stopnia i uzyskać pełne kwalifikacje nauczycielskie, np. do pracy w szkole na stanowisku nauczyciela pedagoga szkolnego.
Absolwent specjalności opiekun i wychowawca dziecka jest przygotowany do pracy z dzieckiem i jego rodziną. Uzyskuje wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne z zakresu kontaktowania się z dzieckiem, zaspokajania wyrażanych przez nich potrzeb, inicjowania i stymulowania ich aktywności oraz z zakresu szeroko rozumianego wsparcia dzieci w ich aktywnym uczestnictwie w życiu społecznym. Absolwent specjalności opiekun i wychowawca dziecka realizuje program w oparciu o Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Absolwent uzyskuje przygotowanie do wykonywania zawodu: wychowawca i opiekun małego dziecka. Perspektywy zawodowe: wychowawca i opiekun w żłobkach, klubach dziecięcych (publicznych i niepublicznych) na stanowisku wychowawca małego dziecka, dzienny opiekun dziecięcy; placówki typu socjalizacyjnego (np. Domy Małego Dziecka, Domy dla Matek z Dziećmi i Kobiet w Ciąży) na stanowisku wychowawca małego dziecka, opiekun dziecięcy; placówki handlowe oferujące rodzicom czasową opiekę nad dziećmi, hotele, pensjonaty, domy wczasowe - na stanowisku opiekuna i animatora dziecięcego. Absolwent może kontynuować studia na kierunku pedagogika II stopnia i uzyskać pełne kwalifikacje nauczycielskie, np. do pracy w szkole na stanowisku nauczyciela wychowawcy świetlicy szkolnej.
Absolwent specjalności doradztwo zawodowe i personalne posiada wiedzę i umiejętności w zakresie pedagogiki, pedagogiki pracy, psychologii pracy i socjologii pracy, podstaw organizacji i zarządzania potencjałem ludzkim, orientacji i poradnictwa zawodowego, rozwoju zawodowego człowieka oraz trendów rozwojowych doradztwa personalnego w Polsce i na świecie, prawa pracy, podstaw bezpieczeństwa i higieny pracy. Absolwent specjalności doradztwo zawodowe i personalne realizuje program w oparciu o Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Absolwent uzyskuje przygotowanie do pracy w charakterze doradcy zawodowego oraz doradcy personalnego w agencjach zatrudnienia, doradcy personalnego w Akademickich Biurach Karier, specjalisty do spraw szkoleń oraz specjalisty do spraw personalnych w działach kadr (rekrutacja, rozwój itp.). Perspektywy zawodowe: doradca klienta, doradca zawodowy w instytucjach rynku pracy, stowarzyszeniach, fundacjach, przedsiębiorstwach i innych placówkach (publicznych i prywatnych) świadczących usługi doradcze i edukacyjne, pośrednik pracy w publicznych służbach zatrudnienia oraz doradca kariery. Absolwent może kontynuować studia na kierunku pedagogika II stopnia i uzyskać pełne kwalifikacje nauczycielskie, np. do pracy na stanowisku nauczyciela doradcy zawodowego.
Uczelnia zastrzega sobie prawo do nieuruchomienia kierunku lub specjalności w przypadku zbyt małej liczby chętnych.
Podstawa rekrutacji
Ostateczna liczba punktów jaką otrzyma kandydat, liczona jest jako suma punktów z dwóch przedmiotów spośród: biologia, geografia, historia, język obcy, język polski, matematyka, wiedza o społeczeństwie.
Przedmioty, które mają być brane pod uwagę przy obliczaniu punktów wskazuje kandydat w momencie rejestracji w systemie IRK.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z nową maturą (od 2005 do 2024 r.)
Podstawą kwalifikacji są wyniki z części pisemnej egzaminu maturalnego przeliczone na punkty w następujący sposób:
- liczba punktów procentowych uzyskanych z przedmiotu na poziomie podstawowym, według zasady 1%=0,5 pkt, albo liczba punktów uzyskanych z przedmiotu na poziomie rozszerzonym, według zasady 1%=1 pkt.
W związku z powyższym kandydat może uzyskać do 100 punktów z jednego przedmiotu.
Zapis "zwolniony" na świadectwie maturalnym uzyskany w części zewnętrznej egzaminu jest równoznaczny z uzyskaniem przez kandydata maksymalnej liczby punktów.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów ze starą maturą
Podstawą kwalifikacji są oceny z egzaminu dojrzałości (część pisemna albo część ustna) przeliczone na punkty zgodnie z zasadą:
6,0 – 100 pkt
5,0 – 90 pkt
4,0 – 70 pkt
3,0 – 50 pkt
2,0 – 30 pkt
Ostateczny wynik z danego przedmiotu obliczany jest wg zasady wynik x 0,8.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z maturą zagraniczną
W przypadku, jeśli kandydat posiada wynik bez określenia poziomu zdanego egzaminu, wynik ten zostanie przeliczony wg zasady wynik x 0,8.
Sposób przeliczania wyników uzyskanych na maturze przez kandydata oraz ustalania na ich podstawie końcowego wyniku postępowania kwalifikacyjnego, decydującego o miejscu kandydata na liście rankingowej, dostosowany jest do systemu oceniania i obliczania wyników kandydatów, którzy zdali egzamin maturalny w Polsce.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z maturą międzynarodową (IB)
Komisja rekrutacyjna, po złożeniu przez kandydata wymaganych dokumentów, dokonuje przeliczenia punktów/wyników z wybranego przedmiotu objętego egzaminem maturalnym, indywidualnie dla każdego kandydata, w następujący sposób:Egzamin IB / Egzamin maturalny (nowa matura)
7 pkt – 100 %
6 pkt – 90 %
5 pkt – 75 %
4 pkt – 60 %
3 pkt – 45 %
2 pkt – 30 %
Wynik z danego przedmiotu zdawanego na poziomie HL (higher level) jest traktowany jako wynik na poziomie rozszerzonym, natomiast wynik z danego przedmiotu zdawanego na poziomie SL (standard level) jest traktowany jako wynik na poziomie podstawowym.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z maturą europejską (EB)
Komisja rekrutacyjna, po złożeniu przez kandydata wymaganych dokumentów, dokonuje przeliczenia punktów/wyników z wybranego przedmiotu objętego egzaminem maturalnym, indywidualnie dla każdego kandydata, w następujący sposób:Egzamin EB / Egzamin maturalny (nowa matura)
9,00 - 10,00 – 100 %
8,00 - 8,99 – 90 %
7,50 - 7,99 – 75 %
7,00 - 7,49 – 60 %
6,00 - 6,99 – 45 %
5,00 - 5,99 – 30 %
Wynik z matury EB - końcowy z danego przedmiotu realizowanego w zakresie 4-5 godzin tygodniowo traktowany jest jako poziom rozszerzony, a wynik końcowy z przedmiotu realizowanego w zakresie 2-3 godzin tygodniowo traktowany jest jako poziom podstawowy. Pod uwagę brane będą jedynie wyniki z przedmiotów, które uwzględniają ocenę z egzaminu maturalnego.
Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym
Dotyczy laureatów i finalistów olimpiad stopnia centralnego:
- Olimpiady Biologicznej,
- Olimpiady Geograficznej,
- Olimpiady Historycznej,
- Olimpiady Języka Angielskiego,
- Olimpiady Języka Niemieckiego,
- Olimpiady Literatury i Języka Polskiego,
- Olimpiady Matematycznej,
- Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym
Miejsce ogłoszenia wyników
Wyniki rekrutacji będą dostępne w systemie IRK, na koncie każdego zarejestrowanego kandydata.
Wymagane dokumenty
Wykaz wymaganych dokumentów można pobrać tutaj.
Kandydat zobowiązany jest do złożenia w wyznaczonym terminie kompletu wymaganych dokumentów. Niespełnienie tego warunku oznacza rezygnację z ubiegania się o przyjęcie na studia. Dokumenty przyjmowane są w Centralnym Punkcie Obsługi Kandydata przy ul. Żytniej 39, w terminach określonych na stronie startowej programu IRK.
Dodatkowe informacje
Studia niestacjonarne są płatne.