Kod | UPH-W3-CHEM-SL |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Nauk Ścisłych i Przyrodniczych |
Kierunek studiów | Chemia |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Pierwszego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Czas trwania | 3 lata |
Adres komisji rekrutacyjnej | Centralny Punkt Obsługi Kandydata, ul. Żytnia 39 (wejście główne od ul. Popiełuszki 9), pok. 0.69 |
Godziny otwarcia sekretariatu | informacje na stronie głównej programu IRK |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
OPIS KIERUNKU
Studia pierwszego stopnia na kierunku chemia przygotowują do pracy zawodowej, dalszego kształcenia w kraju i za granicą oraz ułatwiają mobilność.
Absolwent uzyskuje tytuł zawodowy licencjata.
Tytuł licencjata po ukończeniu studiów na kierunku chemia gwarantuje:
• wiedzę i umiejętności z zakresu ogólnych zagadnień chemii opartej na podstawach nauk matematyczno-przyrodniczych;
• wiedzę i umiejętności z przedmiotów kierunkowych m.in.: chemia nieorganiczna, chemia organiczna, chemia fizyczna, chemia analityczna i analiza instrumentalna;
• podstawową wiedzę i umiejętności obejmujące przygotowanie zawodowe;
• wiedzę i umiejętności pozwalające na prawidłowe rozumienie procesów chemicznych zachodzących w gospodarce i przyrodzie, tak aby w pracy zawodowej kierować się zasadami zrównoważonego rozwoju, a także bezpiecznego stosowania wyrobów chemicznych i postępowania z odpadami;
• umiejętności praktyczne zdobyte podczas zajęć laboratoryjnych i praktyki zawodowej;
• umiejętność samokształcenia, wyszukiwania informacji ich krytycznej oceny i przetwarzania;
• znajomość technologii informacyjnej i jej zastosowanie w chemii;
• umiejętność komunikowania się w słowie i w piśmie w co najmniej jednym obcym języku europejskim na poziomie biegłości B2 ESOKIRE, a także posługiwania się językiem specjalistycznym w zakresie chemii;
• przygotowanie do kontynuowanie nauki na studiach II stopnia w uczelniach w kraju i za granicą.
Całokształt działalności na studiach ukształtuje u studentów chemii kompetencje społeczne oparte na odpowiedzialności, otwartości, tolerancyjności, wrażliwości, aktywności społecznej oraz uczulenie na aspekty etyczne.
Oferta edukacyjna na studiach I stopnia obejmuje dwie specjalności. Wybór określonej specjalności następuje po pierwszym semestrze studiów według ustalonych zasad.
Absolwent kierunku chemia specjalność analityka chemiczna zdobędzie ukierunkowaną wiedzę i umiejętności z zakresu nowoczesnych technik analitycznych, statystyki chemicznej i praktyki pomiarowej, preparatyki i analityki kosmetyków, toksykologii, chemii sądowej, analizy śladowej, chemii biomedycznej i in. Wykształcone kompetencje pozwolą znaleźć zatrudnienie w przedsiębiorstwach zarówno państwowych jak i prywatnych związanych z przemysłem: chemicznym, spożywczym, farmaceutycznym, kosmetycznym, włókienniczym, itp., w rolnictwie, a także drobnej wytwórczości, administracji. Istniej też możliwość zatrudnienia w laboratoriach medycznych, farmaceutycznych i jednostek naukowo-badawczych, a także laboratoriach specyficznych dla służb mundurowych, takich jak analiz sądowych, kryminalistycznych oraz celnych. Absolwent jest przygotowany do odjęcia studiów II stopnia.
Absolwent kierunku chemia, specjalność nauczanie chemii i przyrody zdobywa przygotowanie merytoryczne w zakresie chemii i przyrody, teorii wychowania, uczenia się oraz nauczania, procedur i dobrych praktyk stosowanych w działalności pedagogicznej, metod nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych oraz struktury, funkcji i podstaw prawnych systemu oświaty. Absolwent specjalności nauczanie chemii i przyrody nabędzie uprawnienia do pracy w szkolnictwie (stopnia podstawowego i ponadpodstawowego) po ukończeniu specjalności nauczycielskiej na studiach II stopnia, zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Uczelnia zastrzega sobie prawo do nieuruchomienia kierunku lub specjalności w przypadku zbyt małej liczby chętnych.
Podstawa rekrutacji
Ostateczna liczba punktów jaką otrzyma kandydat, liczona jest jako suma punktów z dwóch przedmiotów spośród: biologia, chemia, fizyka, informatyka, język obcy,matematyka.
Przedmioty, które mają być brane pod uwagę przy obliczaniu punktów wskazuje kandydat w momencie rejestracji w systemie IRK.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z polską nową maturą (od 2005 do 2024 r.)
Podstawą kwalifikacji są wyniki z części pisemnej egzaminu maturalnego przeliczone na punkty w następujący sposób:
- liczba punktów procentowych uzyskanych z przedmiotu na poziomie podstawowym, według zasady 1%=0,5 pkt, albo liczba punktów uzyskanych z przedmiotu na poziomie rozszerzonym, według zasady 1%=1 pkt.
W związku z powyższym kandydat może uzyskać do 100 punktów z jednego przedmiotu.
Zapis "zwolniony" na świadectwie maturalnym uzyskany w części zewnętrznej egzaminu jest równoznaczny z uzyskaniem przez kandydata maksymalnej liczby punktów.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów ze starą maturą
Podstawą kwalifikacji są oceny z egzaminu dojrzałości (część pisemna albo część ustna) przeliczone na punkty zgodnie z zasadą:
6,0 – 100 pkt
5,0 – 90 pkt
4,0 – 70 pkt
3,0 – 50 pkt
2,0 – 30 pkt
Ostateczny wynik z danego przedmiotu obliczany jest wg zasady wynik x 0,8.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z maturą zagraniczną
W przypadku, jeśli kandydat posiada wynik bez określenia poziomu zdanego egzaminu, wynik ten zostanie przeliczony wg zasady wynik x 0,8.
Sposób przeliczania wyników uzyskanych na maturze przez kandydata oraz ustalania na ich podstawie końcowego wyniku postępowania kwalifikacyjnego, decydującego o miejscu kandydata na liście rankingowej, dostosowany jest do systemu oceniania i obliczania wyników kandydatów, którzy zdali egzamin maturalny w Polsce.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z maturą międzynarodową (IB)
Komisja rekrutacyjna, po złożeniu przez kandydata wymaganych dokumentów, dokonuje przeliczenia punktów/wyników z wybranego przedmiotu objętego egzaminem maturalnym, indywidualnie dla każdego kandydata, w następujący sposób:Egzamin IB / Egzamin maturalny (nowa matura)
7 pkt – 100 %
6 pkt – 90 %
5 pkt – 75 %
4 pkt – 60 %
3 pkt – 45 %
2 pkt – 30 %
Wynik z danego przedmiotu zdawanego na poziomie HL (higher level) jest traktowany jako wynik na poziomie rozszerzonym, natomiast wynik z danego przedmiotu zdawanego na poziomie SL (standard level) jest traktowany jako wynik na poziomie podstawowym.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z maturą europejską (EB)
Komisja rekrutacyjna, po złożeniu przez kandydata wymaganych dokumentów, dokonuje przeliczenia punktów/wyników z wybranego przedmiotu objętego egzaminem maturalnym, indywidualnie dla każdego kandydata, w następujący sposób:Egzamin EB / Egzamin maturalny (nowa matura)
9,00 - 10,00 – 100 %
8,00 - 8,99 – 90 %
7,50 - 7,99 – 75 %
7,00 - 7,49 – 60 %
6,00 - 6,99 – 45 %
5,00 - 5,99 – 30 %
Wynik z matury EB - końcowy z danego przedmiotu realizowanego w zakresie 4-5 godzin tygodniowo traktowany jest jako poziom rozszerzony, a wynik końcowy z przedmiotu realizowanego w zakresie 2-3 godzin tygodniowo traktowany jest jako poziom podstawowy. Pod uwagę brane będą jedynie wyniki z przedmiotów, które uwzględniają ocenę z egzaminu maturalnego.
Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym
Dotyczy laureatów i finalistów olimpiad stopnia centralnego:
- Olimpiady Biologicznej,
- Olimpiady Chemicznej,
- Olimpiady Fizycznej,
- Olimpiady Informatycznej,
- Olimpiady Matematycznej.
Miejsce ogłoszenia wyników
Wyniki rekrutacji będą dostępne w systemie IRK, na koncie każdego zarejestrowanego kandydata.
Wymagane dokumenty
Wykaz wymaganych dokumentów można pobrać tutaj.
Kandydat zobowiązany jest do złożenia w wyznaczonym terminie kompletu wymaganych dokumentów. Niespełnienie tego warunku oznacza rezygnację z ubiegania się o przyjęcie na studia. Dokumenty przyjmowane są w Centralnym Punkcie Obsługi Kandydata przy ul. Żytniej 39, w terminach określonych na stronie startowej programu IRK.